Rutiner.

Det blir svårt att komma in i några rutiner när det hela tiden ska avbrytas av utflykter, tramsiga helgdagar och annat tjaffs. Varför göra nationaldagen röd när vi knappt kan sjunga nationalsången utan att bli kallad rasist? Den duger tydligen bara de fåtal gånger som någon svensk idrottsstjärna lyckas hamna överst på pallen. De mjäkas för mycket i det här landet. Landet lagom har blivit landet mjäk. Alla kan vara välkomna i landet utan att vi ska sälja ut våra traditioner. Undrar om barnen som ska ha avslutning i kyrkan får lov att sjunga Den blomstertid nu kommer? Det är en psalm och är det då inte religionsutövning? Det får inte förekomma i skolan enligt skollagen. Hur gör då bibelskolor och andra religiösa skolor? Eller är de förbjudna? Ring Josefsson omedelbums! Jag vet, jag är småskadad, men det går kanske över en vacker dag, och sådana är det ont om i det här landet, så kära vänner ni lär få stå ut med en skadad mig ett bra tag fram över. Min dotter och hennes vilda kompis kom på iden att fixa till köket här hemma idag, med färg. Svart färg. Jag vet att jag inte har de renaste golven på planeten, men att sätta svarta fotavtryck på dem var kanske att ta i? Det gjorde dessa vilda barn. De hällde ut svart färg på ett papper, som de skulle rita på och fått lov att så göra. Sedan gick de i färgen och ut på golvet. Har ni testat tricket att ta en flaska färg, hålla den och trycka samtidigt som du sträcker armarna ovan huvudet? Inte? jag kan tala om att färgen skvätter åt alla håll när den landar på det tilltänkta ritpappret. För säkerhets skull hade de tagit alla mina pepparkaksformar och doppat i färgen med. När jag upptäcker detta lilla kaos i mitt kök är mannen och sonen på väg hem från Coop med massa matkassar. Problem ett: hur får jag flickorna till badrummet utan fotavtryck i halva huset eller en bruten rygg? Lösning: disktrasa, numera svart och slängd. Problem två: hur ska flickorna hinna bli rena och städa köket innan matkassarna kommer hem och vill in i köket? Lösning: stoppa barn i skumbad och städa köket själv. problem tre kom när kompisens mamma kom och skulle hämta sin vilde. Då sprang båda trollen och gömde sig. För er som inte vet, det är ett stort hus och alltså gott om plats att gömma sig på. Jag babblade med mamman och skickade sonen att leta upp sin syster och hennes kompis. En kvart senare kommer sonen och säger att han letat överallt och inte kan hitta dem. Leta lite till säger mammorna. Ytterligare tio minuter går och storasyster till kompisen tutar ilsket. Jag hade ingen aning om att hon satt i bilen och väntade. Jag går in tillsammans med sonen och börjar leta. Jag tittar tilloch med i min garderob. Först funderade jag på att slänga in en fot och bara känamig fram, men raffsade bara runt lite bland kläderna med handen och tänkte att om de varit där så hade de börjat fnittra när jag kom och stökade rundor. Nej, där var de inte. Jag började tro att de smitit ut på framsidan och stuckit. Jag hade verkligen letat överallt och lite till. Vi gick runt till framsidan och spanade längs vägen åt alla håll, sonen tittade vid planket till järnvägen. Vi frågade grannen om de var hos honom. Nej, de var väck. Rätt som det är tittar det ut två små troll från altandörren. Jag undrar om det inte hade växt ut horn i pannan på dem med. De hade suttit i garderoben hela tiden! Och inte börjat fnissa! det här bådar inte gott inför framtida hyss!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0