SKADAD

Jag hade redan bestämt mig för överskriften när mannen bytte kanal på tv.n och hamnade på ett Fråga Olle program där de hade en fisting skola, så nu är jag riktigt skadad, fast på ett helt annat plan än innan. Har varit uppe i stugan med min partner i c-uppsatsskrivandet och haft ett par jättetrevliga dagar. Vi har ju dock valt ett ett mindre trevligt ämne. vi har suttit och läst alla artiklar och bloggar och kommentarer på bloggar och annat angående tre uppmärksammade fall från Uppdrag Granskning. det har varit många höjda ögonbryn och "hur fan tänker folk". Jo, folk tror att Uppdrag Granskning talar om sanningen, rakt av, utan vinklingar. Jo, jag tackar, det hade ju varit bra, men så var nog inte fallet. Hade de inte vinklat sina storys så hade det inte varit en story! Hade de inte lagt på den sorts musik som de gör vid just det tillfälle de gör, så hade inte tittaren reagerat som den gör och tomma lekplatser med gungor som rör sig i vinden, märkligt vilken effekt det kan ha på folk. de är bättre på sin dramaturgi än vad de är på fakta, i alla fall när det gäller de fall där de anser att barn blivit felbehandlade. jag blir riktigt förbannad när det framgår så tydligt i vissa av deras reportage att de inte vet hur lagstifftningen ser ut, utan försöker få tjänstemän att bryta sekretess och annat. Sen kan man diskutera om inte vissa yrkeskategorier borde medietränas redan under utbildningen, men det är en annan fråga. Det jag har kommit fram till är att det är fan mer synd om männskligheten än jag trott förut. jag tog min kaffekopp och gick ut för att röka efter middagen och ser en liten kille komma halvspringande på gatan utanför och jag hör att han skriker något. jag tar på mig jackan och går ut. Den lille killen står i korsningen ca 10 m från vårt hus och gråter förtvivlat. jag går fram till honom och frågar vad som hänt. Han hade tydligen smitit ut efter sin mamma som gått ut med hunden. jag fick klart för mig var han hörde hemma och började gå hemmåt med honom. jag försökte få honom på andra tankar så jag frågade honom vad det var för hund, om den var stor, liten och om den var snäll. Killen berättade mellan snyftningarna. Jag frågade vad hunden hette. Han hette Lennart! Jag frågade killen om han inte tyckte det var ett roligt namn på en hund. Han stannade till slutade gråta och sa bestämt Nej. Jag förstod sedan varför han inte tyckte det var ett roligt namn på en hund, deras katt heter tydligen Lena! Denna gång hade jag dock lärt mig och höll tyst. Storebror som skulle passa den lille killen satt vid sin dator med hörlurar och mick och skypade väl med någon. Han tittade upp och såg lite förvånad ut när han fick se mig. Jag har svårt att tänka mig att han talar om vad som hänt för mamma när hon kommer hem, frågan är vad han mutar sim lillebror med för att han ska hålla tyst, eller kommer han att hota honom? Vad gör mamma och pappa om och när de får reda på att han inte haft koll på sin lillebror? Det är det jag menar, jag är smått skadad av allt skit jag läst om till uppsatsen att jag börjar se spöken där det antagligen intefinns några. Om jag tänker på det så har väl inte den äldre killen haft en tanke på att lillebror skulle springa efter mamma och han har nog inte haft en tanke på vad som kan hända om lillebror springer iväg. Nu ska jag sätta mig och titta på ett avsnitt av Sons of anarchy. Bästa serien på länge!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0