1:a advent

Jag förstår inte var tiden har tagit vägen, men idag har jag julpyntat.
Känns lite som att man gör det mest för barnen, i alla fall medans man håller på.
Det ska göras allt på en gång och hellst i går. Jag försöker förklara för mina barn att jag inte är en kloningsbar bläckfisk, men de vägrar att förstå.
Ljusstakarna är uppe, lite lus brinner här och där i huset, plastgranriset med lampor och kulor ligger på spiselkransen och det som fattas är väl lite juldukar och gardiner. Skulle bakat i dag med, men orkade inte. Dessutom hade mannen den stora bilen och min är det sommardäck på. Det är inte kul att köra med sommardäck på is och hårdpackad snö. Helt otroligt, vi har snö första advent, för den lär knappast försvinna tills i morgon med den jävla kylan som kommit.

Mannen var i Lund och fixade det sista i pappas lägenhet. Skönt, nu är det klart.
Min förkylning hänger i och vägrar släppa taget. I morgon är sista dagen på pencillinkuren, och sen då?
Jag snorar och hostar och i mellanåt gör min ena bihåla fruktansvärt ont, fast då hostar jag mindre.
Slutar väl med att värsta mardrömmen blir sann, spola bihållorna. Fast jag hade kanske börjat höra igen då, det hade varit ganska trevligt.

Sonen har drabbats av en hosta som jag känner igen. Ett problem, jag kan inte vara hemma från skolan mer utan att åka på en fet extrauppgift och mannen verkar inte kunna stanna hemma heller.
Jag vet att sonen tycker att han kan klara sig själv, men jag är inte pigg på det, inte i 4,5 timmar.

Försökte att skriva lite på min och Ylvas rättegångsrapport, men körde fast. Jag har verkligen inget bra att dömma de där småhulliganerna till, särskilt inte efter att tittat på gamla fall från HD. Grov misshandel som begåtts av minderåriga hamnar ju på äckligt lite, vad ska jag dömma en ringa misshandel till då?
Livets gåtor?
Nej, ni får tycka vad ni vill, men jag anser att vi fördummar våra ungdommar och daltar väldigt för mycket med dem. Kom inte och säg att en 17 åring inte vet bättre än att gå och slå ner någon! Oj, jag visste inte att man kunde skada någon om man sparkade dem i huvudet! Snälla!? Låt oss ta det mildaste straffet en misshandel kan ge och dra av ca 55-65% för att du är så ung och dum!
Visst all forskning visar att det inte är bra att sätta människor i fängelse, varken ung eller gammal, men att sätta ner foten och visa att det inte är ok måste samhället göra. I dag är våra ungdommar så dumma att de faktiskt kan räkna ut att de kan hänge sig åt småkrimminell verksamhet och lättare misshandlar och skadegörelse och komma undan med det. Nä, ge dem lite mer ungdommsrabatt, de begriper ju faktiskt inte bättre, eller?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0