Bränd av julen

Var den här dagen tog vägen har jag ingen aning om.
Plötsligt var kl halv fyra, och jag var vrålhungrig.
Min vän från Norge kom hem till oss vid två. Då hade jag rullat min tryffel, slappat på
soffan ett tag, och satt igång ett experiment.
Jag gav mig den på att göra glöggkola. Jag hade hittat ett recept, men det var för krångligt.
Det var temporerad choklad, och det skulle penslas formar och spritsas och fan och hans moster.
Jag tog ett vanligt enkelt kolarecept, tog bort en halv dl sirap och ersatte med ca 0,75dl glögg.
Trodde aldrig det skulle stelna, men det gjorde den. Kunde varit mer glögg i den, men nu vet jag till
nästa jul.
Ställde mig och gjorde en väldigt sen lunch. Fläsk, pasta, stekt ägg och röd pölse.
Sen slappade vi lite till. Dottern började bli grinig, så jag hoppades att hon skulle somna, men tji fick jag.
Mannen kom upp från källaren, där han hållt på med fönster. Han tog ett tidigt bad med barnen, under tiden jag började med middagen. Det blev ingen köttförslimpa utan köttfärsbollar med baby bell ost i. Sås och potatis.
Alla åt tills de var proppmätta.
Efter att mannen läst saga för barnen i sagofåtöljen, var det läggdax.
Man och barn ligger nu och sover gott i vår dubbelsäng. Jag får försöka portionera ut mina barn innan jag kryper ner. Barn och man i säng, då åkte julklapparna fram. Min vän var snäll nog att hjälpa mig slå in dem.
Det blev en himla massa i år också. Jag har ändå försökt lägga ihop saker och inte handla så mycket.
Sen kunde vi inte låta bli att lacka några stycken. Skulle blåsa ut ljuset och höll en hand bakom för att det inte skulle skvätta stearin på bordet. Halva veken med lack på flög loss och hamnade på mitt finger.
Det som kom ur min mun var inte barnvänligt.
Jag är lite orolig för svärmors paket. Det luktar. Inte illa, men mycket. Nu snackar vi min svärmor som är hyperkänslig mot allt från kyla till byggdamm. Jag slängde in hela kartongen som paketet låg i i den fina brasan som vi hade tänd. Efter det gick vi ut på trappan och rökte en cigg. Det luktades ute, vad vi eldade.
Tur att det var så sent på kvällen.
Precis innan min vän åkte hem fick hon smaka min tryffel. Hon lät som en gastronomisk orgasm.
Hon fick mitt block med receptet.

Kommentarer
Postat av: Vännen från Norge

och jag tackar ödmjukast för det receptet!
*bugar och niger*
Här ska rullas tryflar imorgon... mums!

2007-12-23 @ 00:18:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0