Hästkött och rekvisitioner

Ja, det är ju onekligen en udda kombination och jag lär inte lyckas sammanfläta de två på ett snyggt sätt.
För att använda ett lite mer ungdomligt språk- Men seriöst, hur farligt är det nu med hästkött? Är själva hästköttet en skandal?
Mig veterligen (för att gå tillbaka till min rätta ålders språk) har ingen någonsin dött av att äta hästkött. Jag har inte ens hört talas om någon som fått minsta lilla kliande prick av det. Det skulle i så fall vara en vegetarian, men om en vegetarian äter en lasagn med kött i så får de skulla sig själva att de får allergiska utslag och en trovädighet lika med noll. Sverige lär vara det land i europa som importerar näst mest hästkött. Vart tar det vägen?
Sjukvården borde välkommna detta och jubla, då hästkött är ett väldigt magert kött och svenskarna blir fetare och fetare. Nåja, vissa svenskar, för jag ser inte så många av de feta svenskarna på min arbetsplats. Kanske för att den kategori av människor som jag jobbar med får nöja sig med att handla sitt hästkött på rekvisition. Så även om häst är billigare än nötkött så blir det inte många skivor hängmörad hästbiff på de rekvisitioner jag skriver ut. (nåja, ganska snygg sammanflätning, eller?)
Politikerna i kommunen där jag jobbar tycker att vi ska hålla nere rekvisitions utskrivandet eftersom det är stigmatiserande. Va, en politiker med utbildning? Nej antagligen en avlägsen släkting med utbildning på besök för den årliga släktmiddagen som talat om detta för politikern. De senaste två veckorna har jag nog inte gjort annat än skrivit ut dessa papperslappar. Har det inte varit till möbler så har det varit mat, mediciner, kläder och allt annat.
ja, vad gör man när klienterna inte har något bankkonto, fast adress, giltigt leg mm, eller de ensamkommande flyktingbarnen fyller 18 och helt plötsligt ska ha egna lägenheter?
Det händer ibland att socialsekreterare följer med dessa killar, vilket det är i 100% av fallen ner till det lokala biståndscentret för att handla möbler, köksartiklar mm. vad är problemet med att handla begagnat porslin?
Spelar ingen roll vilken 5 stjärning lyxkrog du går på så får du äta på begagnat porslin. Nej, det är bättre att köpa billigt skit på ÖoB. Jo, tjena, hur tänkte ni nu? Va, får vi ingen tv och micro? Nej, överraskad? Snälla kommun, spara både klienter och handläggare tid. Köp in IKEAs startset och ge dem. Lampor är också ett problem. var köper man lampor? Som inte är svindyra, om du inte har möjlighet att bege dig till ett IKEA varuhus?
Nåja, nog gnällt för ikväll. Nu ska jag lägga mig i soffan, spela candy crush och somna.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0