Pepparkaksgubbar, svarta dockor, skolskjutningar mm.

Historier har för det mesta mer än en sida. Historien om pepparkaksgubbarna som inte fick vara med i luciatåget och inte ätas finns det i alla fall två varianter av. Den ena att en lärare förbjöd barnen att vara utklädda tillpepparkaksgubbar och den andra varianten var att eleverna hade fått rösta om vilka luciasånger de skulle sjunga och de hade röstat bort sången om pepparkaksgubbarna, så då skulle de inte representeras i tåget heller. Jag kan väl tycka att även om man inte sjunger sången om pepparkaksgubbarna kan de väl ändå få representeras i tåget, de hör till. Ska vi nu göra det hela till en fråga om ras, vilket är ett uttryck som vi inte längre använder i Sverige, så vi byter ut det mot etnicitet då, så är alla etniciteter lika mycket värda och skall då också representeras i ett Luciatåg i landet jämnställt och politiskt korrekt. att hoppa över till nästa inskränkta ämne blir inte svårt, den svarta dockan i Disneys julparad som sänds i svenska television och har gjort så i 50 år. När tjuren ferdinan plockades bort blev det lite skriverier i tidningarna på kultursidor och i ledarna, men inget mer. Facebook, twitter och allt annat som som gör oss super sociala idag fanns nämligen inte då. Nu har det blivit en storm på dessa siter utan dess like för att Disney har bestämt sig för att negerdockan och den hoppande juden ska utgå. Jag har själv aldrig kopplat den hoppande gubben till judar förrän denna storm utbröt. Disney tyckte att dessa figurer kunde ses som stereotyper för dessa två grupper av människor. Hur då? Alla judar gar långt skägg och hoppar runt och att alla svarta människor inte är mer än ok? Ursäkta mig! Jag har visserligen alltid tyckt att det är synd om rasen människor, för vår dumhet, men om merparten av det männskliga släktet gör sina antaganden om andra människor genom Disneys karaktärer, är det inte då lika bra att låta både Iran och Nordkorea få ha sina kärnvapen så att de kan göra slut på allas våra lidanden? Seriöst! Nej, min jul är inte förstörd pga detta, jag tycker bara det är synd, och varför har de inte klippt bort kinesgubbarna? Hur ska vi kunna lära oss vår historia om vi inte har kvar sådana saker? Är det inte så vi kan se att vi utvecklats och lärt oss något? Ska vi bränna alla gamla uppslagsverk där beskrivningen av svarta människor inte var så vacker? Vi vet bättre idag, eller?
Antar att jag inte kan skriva ett inlägg utan att skriva ett par rader om skolskjutningen i USA. Jättehemskt och ännu värre för att det drabbade barn. Tyvärr 'r det så att som man bäddar får man ligga. Jag förstår att amerikanarna inte kunde förutspå denna utveckling när de började diskutera sina rättigheter av att kunna försvara sig. Vad jag dock inte begriper är vad det är de alltid har varit så rädda för? Det är min rättighet att kunna försvara mig själv! jo visst, men mot vad? Ryssen? då hjälper kanske inte en liten pistol. Tvättbjörnar i trädgården? Ok, pistolen räcker.
Kanske skulle de börjat titta över den här lagen för länge sedan. kanske gör de det nu, men tyvärr tror jag att det kommer att behövas många fler skolskjutningar innan det verkligen händer något med deras vapenlagar. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0