Psykiatri i Kristianstad.

Det blev en lite stressig morgon. Alexandra skulle till dagis igen efter att varit hemma ett par dagar och nu var det tydligen Elias tur att vara hemma. 39 graders feber och ont i huvudet. Jag skulle till Kristianstad för en studiedag innom psykiatrin och Andreas kände att han kunde inte vara hemma mer, men det fick han vara. Det var ju inte bara jag som skulle iväg utan resten av min grupp skulle åka med mig.
Vi kom iväg och jag hämtade killarna nere på campus. Innan vi var förbi Hylling sov båda gott i baksätet, så jag körde med två snarkande dvärgar till Kristianstad och kände att jag ville också bara sluta ögonen och snarka.

Den första killen vi träffade var jättetrevlig och intressant att lysna på. Han förklarade lite om organisationen osv. Damen som kom efter honom jobbade som kurator på psykosteamet. Det hade kunat göras väldigt intressant, men tyvärr var hon fel person. Hon var även samordnare för barn som hade en eller båda föräldrarna med psykiska besvär.
Det kan jag tänka mig är en utmaning.
Den sista damen jobbade också som kurator i ett av de allmänpsykiska teamen. Hon var jättebra och intressant att lyssna på. Hon höll bland annat på med bildterapi. De patienter som har svårt att sätta ord på sina känslor, eller svårt att uttrycka sig kan ha hjälp av detta. Patienten äger bilden, dvs det är inte meningen att behandlaren ska tolka massa ur bilden, utan det är mening att patienten ska berätta. Vill behandlaren försöka tolka bilden får den först fråga patienten om lov, och det patienten har att säga om sin bild är det som gäller. Tycker det låter vettigt, men jag undrar hur mycket evidence behandlingsformen har.
I stort sätt en väldigt intressant dag. På lunchen lyckades vi förvilla oss ner i centrum och hittade en pizzeria med pizzabuffé. Aldrig hört talas om en pizzabuffé innan. Så med andra ord har jag lärt mig mycket nytt idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0