Mannen med guldbyxorna.

Mannen fick en ovanligt saftig lön.
Det kallas semesterersättning.
Han fick ut nästan ett års semesterersättning från sitt gammla jobb+ lön från sitt nya.
Jag sa lite halvt på skämt att då kunde han ju passa på att köpa något fint till sin fru.
Jo tack, det gjorde han.
Han skulle bara innom köpcentrat på vägen hem och köpa lite nya skjortor.
Jag låg och halvsov på soffan när han kom hem.
Först kom han in med en jättefin blombukett. Sen kom han in med en bukett rosor.
Då var det dax att dra ändan ur vagnen och gå ut i köket. Han hade plockat fram vaser och höll på att göra iordning den första buketten. När han var färdig fick jag en liten smyckeask i min hand. I asken låg ett undebart halsband.
Samma serie som örhängena jag fick i julklapp. En rubin på baksidan.
Han hade presenter till barnen med. Kravet var att rummet skulle vara städat först.
Den fighten hade jag redan tagit med dem, så det var så gott som färdigt.
Där låg lite småsaker kvar på golvet, och jag har aldrig sett mina barn städa så snabbt och snällt.
Så det är så man gör, tänkte jag. Man mutar dem med presenter.
Jag slog den tanken ur huvudet när mannen berättade vad han hade köpt.
Det hade blivit väldigt dyrt att köpa den typen av presenter varje vecka.
Barnen hoppade och studsade och menade på att de var färdiga med rummet och ville ha sina presenter.
Då knackar det på dörren och en av våra närmst boende vänner tittade in med sin son.
Sonen hade somnat i bilen och var inte alls på humör.
Mina barn fick snällt vänta med sina presenter.
Efter att ha haft sin son fastklammrad på sig i en halvtimme gav vår vän upp och skulle åka hem.
Vi skulle fixa mat, och var nog mest sugna på pizza.
Så jag slet helt sonika ölburken ur mannens hand och sa att han fick köra till pizzerian.
Vännen med klängande son hängde på och lånade lite pengar av mannen.
Så fick barnen vänta ännu längre.
Efter maten fick de så äntligen sina presenter.
Sonen fick ett stort flygplan som kan landa på vatten i Lego. Byggsatts.
Dottern fick en kista med 4 stycken Disneyklänningar.
Nu ser ni framför er hur mannen sitter och bygger Lego med sin son och hur jag sitter och klär på min lilla prinsessa.
Ni har fel, vänd på allt. Jag sitter och bygger Lego med min son och kliar mig i huvudet, medans mannen klär sin lilla prinsessa.
Jag är pappas flicka, brukar dottern säga. Jo, tack. Det märks.
Det blev även skjortor, byxor och lite andra kläder till mannen.
Det blev även lite nyttiga saker för hans fantastiska lön. Dörrar. Spännande va?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0