förberedelser

Skulle göra så mycket idag. Inte hälften blev gjort
Åkte iväg och handlade vid tiotiden. Barnen satt i pyjamas och tittade på tv.
Jag vill följa med, hojtar sonen. Ja, ta du med honom, säger mannen med ett outgrundligt leende.
På med kläder på barnen, för dottern skulle ju också ha kläder.
Efter en 20 minuter kommer vi iväg. Tog det lugnt. Tittade lite efter kläder till barnen. Något fint till festen i morgon. Hittade inget bland rea kläderna, och beslöt mig för att de har kläder de kan använda.
Sonen tjatade om att han ville titta på leksakerna. Jag försökte förklara för honom på ett fint, diplomatiskt sätt att det faktiskt precis varit jul, och att de fick nya leksaker då. Hur länge kan man säga att det precis varit jul?
Jag hittade tyvär en riddarborg som var rejält nedsatt och som det medföljde gubbar till.
Jag fick verkligen hålla hårt i mig själv för att inte köpa den. Sonen lyckades i alla fall tjata till sig partyhattar och serpentiner tills i morgon. Sonen var nog lite sur för att han inte fått något, som han så fint uttryckte det, för när
vi kom vid godiset så kom han springandes med 4 chokladrenar med bjällror runt halsen.
De skulle han och lillasyster och två kompisar som kommer i morgon ha. Jag höll på att säga ja, när jag såg priset. Jag svalde snabbt ner mitt ja för min son stog och bad om renar för 120 kr. Det blev två.
När vi kom ut körde bilar och letade parkeringsplats. Jag var glad att jag skulle därifrån.
När vi kom hem var tanken att jag skulle baka bröd, göra efterrätten till imorgon, såsen till efterrätten och städa.
Det blev bröd och halva efterrätten. Bäst att komma igång tidigt i morgon. Troligt?!
Mannen hade stängt av pannan, så framåt eftermiddagen började jag känna mig lite småfrusen, vilket jag gör om det är 20 grader. Det blev en brasa och lite mys.
Till fin söndagsmiddag hade vi köttbullar och kokta makaroner.
Fick hjälp idag att laga sonens dator, som så lägligt krachade på juldagen. Efter ett par timmar får min dotter för sig att hon ska ha teparty med datorn. Hon fick en servis i plast till sin docka i julklapp. Redan tidigare under dagen hade den använts att dricka drickyoggi med. De hällde ner yoggin i tekannan och hällde fint upp i de små tekopparna. Inte riktigt vad den var tänkt att användas till kanske. Nu satt i allafall sonen och spelade sitt nya spel
och dottern ville bjuda både honom och datorn på te. Efter ett tag kommer sonen inspringade till mig och mannen.
Vi ligger på soffan och tittar på något program om några snubbar som försökte bygga ihop en tanks från
2-a världskriget. Med väldigt viktig min tycker sonen att vi ska komma och titta på vad hans lillasyster har för sig.
Hon häller ut vatten på min stol, säger han triumferat, för nu vet han att hon ligger risigt i det.
Mannen flyger upp, och börjar nog gorma och ha sig innan han är halvvägs genom köket.
Sonen springer glatt efter, det här vill han inte missa. Jo då det var blött på halva golvet och på datorbordet. Tur att vi lagt upp tangentburdet ovanpå datorn. Det fick jag lära mig av sonen, att så gjorde de på dagis, och det var hur bra som hellst.
Vad sonen inte hade räknat med, var att mannen kunde lista ut av mängden vatten, att han hade suttit där ett bra tag och druckit te med sin syster. Det vill säga han hade suttit och tittat på medans hon hällde vattnet på golvet,osv.
Han fick sig också en utskällning, som inte var medräknad från hans sida.
Sonens hosta har gett med sig, efter att jag pumpat honom full med hostmedicin och Alvedon.
Märkligt att den kombinationen nästan alltid funkar. Om inget händer med bara hostmedicin, så ge det i kombination med Alvedon. Funkar nästan alltid på mina barn i alla fall. Beror kanske på typen av hostmedicin.
Hoppas det funkar på dottern i natt, för hon har hostat hela dagen lång.
Efter badet var det så äntligen läggdax för de små änglarna. Dottern i sin säng. Hon var helt nöjd med det.
Sonen var inte lika nöjd. Mamma, jag är hungrig, mamma, jag har en massa energi jag måste göra av med , mm.
Han ville somna i vår säng. Efter ett tag hörs det ett gallskrik från vårt rum. Jag springer dit. Dottern ligger på golvet med benen lite halvt upp i vädret. Plockar upp och försöker ta reda på vad som hänt. Hon svarar och gråten övergår i snyfftningar. Det är då jag får se pölen med blod på golvet. Inga tänder inom synhåll. Näsblod, och en smäll på överläppen. Jag har slagit ut en framtand när jag var liten, och vill inte att mina barn ska behöva uppleva det.
Efter ett tag är det tillbaka till sängen. Sen upp. Ligga hos pappa. Vilket hon gör i 2 minuter. Sen lite hattande till, sen tar hon sin lilla sackosäck och säger att hon ska sova där. Ja, gör du det, säger mannen. 2 minuter senare sover hon. Hon fick som hon ville!

Kommentarer
Postat av: Vännen från Norge

Ojoj vilken dag!
Hoppas lillan inte gjorde sig för illa. Snyggt med en fläskläpp till det nya året...
Pussa från mig till alla!

2007-12-31 @ 17:15:37
URL: http://noteringnr1.blogg.se
Postat av: josefina

Hej vännen!
Tack för en kanontrevlig helg!
Doch inte lika mysigt att komma hem till doften av dod mus och 15 grader innomhus....
Nu ska jag sätta fyr i kaminen och fortsätta kolla på *suck* teletubbies med tjejjerna.
KRAM

2008-01-01 @ 19:50:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0